Saturday 3 October 2009

Anak dan perjuang....


Salam sahabat...

Tetiba je pagi-pagi ni saya yang dalam kesibukan mahu menulis sesuatu yang mana tetiba je saya rasa seperti tidak layak,tidak sesuai, tidak mampu dan mungkin juga mahu tapi terlalu banyak rintangan untuk saya merealisasikankannya. Anda tahu apa????

Jawapan nya ialah menjadi muslimah sejati, berjuang menegakkan Islam dan menjadi syahiddah. Kalian jangan bimbang. Statement di atas bukan menandakan saya akan berhenti dari mencari cinta Allah swt, bukan bererti tiada lagi ‘nur’ yang sedang berusaha menuju medan perjuangan, jauh sekali berpatah balik dan mendiamkan diri dengan hanya melihat dan mengeluh.... Saya sudah merangka usaha-usaha lain agar dapat memenuhi impian saya.

Saya belum lagi ke medan perjuangan tapi memaksa kaki saya melangkah kealam itu. Alam perjuangan tak takut halangan dan tak takut mati. Saya sedang mempersiapkan senjata-senjata yang berbekalkan iman dan takwa sebagai peluru dan jihad fisabilillah sebagai motonya. Sedang saya mencari bahan-bahan senjata tetiba ada sesuatu yang melintas secara cepat tetapi terkesan di hati dan fikiran. Anda tahu apa????

Jawapannya, saya belum dapat masuk kemedan perjuangan tatkala usia baru 22tahun. Dan pada usia ini masih belum siap lagi senjata canggih yang juga saya akan gunakan untuk berhujah dengan mereka yang memandang enteng isu agama walaupun peluru nya masih setipis kulit bawang. Anda paham ke apa yang saya tulis ni????

Saya berfikir, membina senjata perjuangan bukan 2 3 hari tapi bertahun malah berpuluh tahun. Apa halnya pula untuk si ‘nur’ yang baru setahun jagung mencari diri dalam redha illahi??? Tergolek-golek di atas katil, sekejapkan membaca buku LA TAHZAN, kejap lagi merubah bacaan kepada yang lebih santai 20 TIPS AGAR DI CINTAI SUAMI [sekadar bacaan untuk digunakan ilmunya di masa hadapan ....hehehehheh]. kemudian, beralih pula kepada buku ustaz Hasrizal... BERCINTA SAMPAI KE SYURGA. Tetiba terbaca perbualan sang ustaz dengan Saiful islam @ yop. Hubungannya ialah anak, ya anak dan bapa. Anak??? Ya itu yang terlintas dan saya tahu apa persediaan lain untuk memantapkan senjata perjuangan ini. Anda tahu apa??

Saya meletakkan target lebih sikit kali ni, iaitu ANAK. Saya mula rasa lega andai saya tidak sempat kelapangan perjuangan saya akan wariskan semangat saya pada bakal anak-anak saya. Saya akan cuba, ehh silap.... saya MESTI mendidik anak saya menjadi seorang perjuang Islam. Tak takut halangan dan tak takut mati. Saya teringat kata-kata saya pada walid/ayah saya ketika dia membantah cita-cita saya yang mahu menjadi murabbi. Lebih kurang begini ayat saya kepada walid; “jika apin tidak jadi engineer pun tak apa walid, sebagai guru nanti apin mampu melahirkan berpuluh engineer. Jika sekarang apin jadi engineer, mungkin hanya apin saja engineernya. Satu dan tak banyak”. Walid senyap dan cakap “ikut Anit la”. Susah walid nk terima tapi at last dialah yang memberi support pada saya...

Jadi matlamat saya atau plan B dalam memperjuangankan Islam ialah melahirkan ramai perjuang Islam. Di sini bukan bermaksud melahirkan banyak zuriat sehingga tidak mampu di jaga dan dididik mengikut acuan perjuangan. Tetapi, mendidik jiwa anak-anak nanti seperti jiwa kanak-kanak Palestin yang tak takut memperjuangkan tanah air, agama dan maruah mereka. Saya telah tonton satu video yang mana anak-anak palestine ini langsung tidak gentar dan goyah jiwa mereka apabila kereta kebal dengan muatan hasad dan dengki menghalakan muncungnya dihadapan mereka. Mereka masih mampu berlari, berjalan makan dan ke sekolah dengan selambernya. Sebab dalam jiwa setiap mereka sudah sedia ada senjati iman dan takwa kepada ALLAH. Mereka tidak takut pada zionis. Boleh bayangkan anak-anak Malaysia jika dalam situasi itu? Bertapa peranan ibu –ibu dibumi palestine mendidik anak mereka mencintai syahid, sehingga tiada sakit bagi mereka ketika darah menitik membasahi bumi palestine... [doa untuk mereka di sana].

{Sebagai orang islam, dalam mendidik anak-anak hendaknya kita banyak bercermin pada Al-quran. Didalam Al-quran terdapat kisah-kisah orang-orang sholeh dalam mendidik anak-anak mereka, contohnya kisah Luqman al-hakim yang berjuang keras mendidik dan menasehati anak-anaknya agar selalu melakukan amal sholeh dan tidak meyekutukan Allah. sebagaimana tertera dalam surat Lukman ayat 17-18 (yang artinya):

“Hai anakku, dirikanlah sholat dan surulah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah). Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.”} sumber dari http://www.pejuangislam.com/main.php?prm=santri&var=detail&id=88.

Sebagai bakal ibu, dan kepada para ibu yang membaca blog saya. Melahirkan pejuang deen ini bukan dengan melahirkan banyak anak tetapi mendidik jiwa anak. Apa pentingnya kuantiti kalau tidak berkualiti... Kepada sang munrabbi dan bakal murabbi, kita telah dikurniakan ramai anak walaupun bukan dari darah daging kita tetapi terapkan dalam jiwa mereka tentang perjuangan, agar anak-anak ini kebal dengan halangan dan tebal dengan senjata iman. Anak itu anugerah.... wallahualam..

2 comments:

  1. yang penting bagai saya kita berazam untuk menjadi yang terbaik..set kan matlamat kita..agar langkah perjalanan tidak sesekali akan terpesong.Awal cakap pasal anak..hihihi..tp saya memandang anti berpikiran jauh, sudah merancang perkara yang akan bakal berlaku. kata DR Hisyam, orang yg tidak merangcang, dia akan dirancang. islam tu luas, islam mengajr kita cara mendidik anak2 hatta cara atau kaedah dalam proses menghasilkan anak pun di ajar(dengan izin). begitu ditilnya Islam.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Bismillahirahmanirahiim..

    Orang beriman menyedari bahwa Allah sedang mengujinya. Dia juga menyedari bahwa segala hal dalam hidup ini adalah tidak kekal. Al Qur’an menyatakan bahwa Allah akan menguji manusia melalui kebaikan dan keburukan.

    “Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan." (QS Al Anbiya', 21:35).

    Dengan alasan ini, orang yang hidup sesuai dengan Al Qur’an mengetahui bahwa bukanlah nikmat yang dia terima, melainkan sikapnya terhadap nikmat tersebutlah yang bernilai di hadapan Allah.

    Allahualam. Astaghfirullahalazim..

    ReplyDelete