Tuesday 26 January 2010

barakah cinta pada ALLAH.....



Assalammualaikum....

Dalam menganjak usia dewasa ni rasa seperti cepat betul masa beredar dan pelbagai benda baru dalam kehidupan mahu dicuba. Baru-baru ini saya mula berjinak dengan majalah kesukaan wanita MINGGUAN WANITA. Biasanya bahagian yang sering dikungjungi ialah “dia pilihan ku” yang bercerita tentang kehidupan berumah tangga ..ehem ...ehem... Banyak pengalaman mereka dalam melayari bahtera cinta halal ini. Ada suka dan duka. Kebiasaanya wanita yang akan meluahkan isi hati mereka diruangan ini.

Sejak menghabiskan masa di dalam labrary sekolah memandangkan bilik guru tidak cukup meja untuk diberikan kepada guru praktikum, habis semua jenis buku dan majalah telah saya baca. Termasuklah majalah yang satu ini. Tadi, ketika tunggu masa untuk relief class, saya mencapai buku MINGGUAN WANITA yang sudah tercabut kulit. Entah kurun keberapa buku ni pun saya tak pasti, tapi mungkin agak lama. Belek terus ke bahagian dia pilihanku, saya jadi terpaku sebentar apabila membaca artikel luahan hati seorang suami. Sungguh benar dia menghargai isterinya. Kebanyakan lelaki lebih ego untuk meluahkan rasa hati mereka (saya kurang respek pada lelaki yang mempertahankan ego mereka tanpa mempedulikan perasaan orang lain terutama isteri ...sorry to say la ye!) terutama dalam meluahkan isi hati secara publik. Serius saya respect lelaki sepertinya... subhanallah....

Luahannya bekisarkan kehidupan di mana ketika seorang lelaki yang berasa mahu mencari pasangan hidup. Puas dia mencari tetapi masih tidak berjumpa. Setelah usahanya menemui jalan buntu, ALLAH menunjukkan jalan apabila seorang sahabat beliau menyarankan berkenalan dengan anak saudaranya. Terdetik dihatinya ‘mungkin ALLAH ingin menyatukan dua hati ini’. Pertemuan diatur di rumah bakal isteri dan itulah kali pertama bertentang mata. Sekali pandang terus terpesona. Wanita bertudung labuh, berhidung mancung dan berkulit cerah tunduk malu. Kata sepakat terus temetrai di hari pertemuan tersebut dan keesokannya terus rombongan meminang tiba di rumah wanita bertuah ini. Hebat, barakah dilihat apabila majlis pernikahan berlaku seminggu sejurus itu. Semua berjalan lancar. Pernikan berlaku di rumah tok guru si lelaki di Pondok Batu gajah Tanah Merah. Barulah mereka mula bercinta.....

Honeymoon mereka bukan di LA atau pulau-pulau indah, tapi ALLAH menjemput pasangan ini ke rumah ALLAH. Kira-kira 4 bulan selepas menikah, mereka berangkat ke tanah suci dan menghabiskan masa di sana selama 4 bulan. Pulang sahaja dari tanah suci, mereka menkhabarkan berita gembira dimana si isteri telah hamil 5 bulan. Yang membuatkan saya paling terharu dan yakin cinta mereka adalah cinta kerana ALLAH apabila diakhir artikel si suami menyatakan seperti berikut:

Rumah tangga kami lebih bahagia dengan kehadiran cahaya mata yang tidak ternilai. Ia adalah pemberian tuhan yang paling berharga. Aku juga bertuah dikurniakan isteri mithali yang sentiasa memberi sokongan di kala susah dan senang. Aku berdoa semoga kami terus bahagia dan diberkati Tuhan”

Perhargaan kepada isterinya seolah-olah sama dengan penghargaan Qinaah kepada suaminya Dr Muslih dalam buku PEMILIK CINTAKU SETELAH ALLAH DAN RASUL karya Fatimah Syarha Mohd Noordin. Apabila dianalisis kedua-dua cerita di atas, saya simpulkan apa yang penting adalah barakah. Keberkatan hubungan dapat dilihat dengan nikmat alam rumah tangga yang dibina dengan jalan yang lurus dan lancar. Tiada halangan yang berat dan perjalannya berlaku dengan sempurna. hal ini berlaku, apabila setiap jiwa pasangan berlumba mencari cinta ALLAh dan yakin ALLAh akan mengurniakan pasangan yang juga cintanya jatuh kepada ALLAH untuk saling sayang menyayangi kerana ALLAH.

Secara mathematicalnya:

Lelaki soleh cintakan ALLAH

+

wanita solehah cintakan ALLAH

=

Pasangan suami isteri penuh cinta kepada ALLAH

+

barakah + bahagia

wallahualam


No comments:

Post a Comment