Saturday 7 February 2009

berpaut di dahan cinta


Saya terbaca shoutout kawan saya yang bertulis.. ‘kenapa cinta itu menyakitkan?’…
MENYAKITKAN? Itu yang saya nak highlight kan... cinta itu menyakitkan keR?.. itu persoalan yang lalu lalang dalam kepala saya.. menurut pengalaman diri sendiri.. Melepaskan cinta itu yg menyakitkan mungkin lebih menyakitkan... Tapi ubatnya mudah... Gantikan cinta kita tu dengan mencari cinta ALLAH..

Alhamdulillah, berkesempatan juga saya mengikuti ceramah malam tadi( of course ustaz Hasrizal yang berceramah).. Bab cinta cintun ni, saya rasa dialah yang mempunyai point yang sesuai untuk menjawap...oleh kerana saya agak terlewat menghadiri ceramah tersebut, saya tidak dapat mengenal pasti ahli panel yang lagi sorang tu... Maklum la saya pon berkejar dari kuliah..

Saya ingin berkongsi sedikit dengan sahabat semua apa yang saya peroleh dari ceramah masbuk(sebab saya agak lewat sampai) semalam. Antara isi yang menarik untuk dikongsi antaranya cinta yang harus kita pinta. Ada ke cinta yang harus dipinta? Ada jawapannya. Cinta ape? Cinta ALLAH swt. Sebab apa? Sebab Allah yang suruh kita menyintai antara makhluk dengan makhluk lain. ” Kasihlah kamu apa yang ada di bumi’’. Jadi perasaan cinta antara lelaki dah perempuan tidak salah? Tentunya tidak salah sebab perasaan cinta tu pon ALLAH yang bagi. Maknanya boleh la berkapel? Ini yang silapnya.. Jangan kita salah tafsir maksud tersirat disebalik tersurat. Kapel tidak wujud, abang angkat, adik angkat dan semua jenis hubugan antara lelaki dan wanita bukan muhrim tidak ada melainkan pernikahan. Kita dianjurkan pernikahan jika kita sudah mula menyintai dan tahu tanggungjawap menyintai.

Persoalan rapuhnya cinta. Kenapa ye cinta itu rapuh? Jawapannya sebab kita belum betul-betul cinta. Allah suruh kita menyintai, tapi kita tidak menyintai. Ape silapnya di sini? Balik pada diri sendiri. Kenapa sakit menyintai? Kenapa cepat jemu?. Itu bukan soalan untuk diri kita. Soalan diri kita ialah..Sudahkah aku sedia untuk menyintai dan dicintai?

Saya terbaca dalam fs kawan saya di oversea.. dia menulis ’ ya Allah... jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorg yg melabuhkan cintnya padaMU, agar bertambah kekuatan ku utk menyintaiMu’. Mungkin ini jawapan untuk soalan diperenggan atas. Kalau kita menyintai Allah swt, kita akan rasa nikmat cinta kepada makhluk.

1 comment:

  1. Assalamualaikum,,,
    cinta itu memerlukan usaha.Tanpa usaha, tiadalah cinta. Usaha yg bagaimana? Usahanya ialah dekatkan diri kita dgn ALLAH utk memperoleh cintaNYA...Slps itu,insyaallah,kita serahkan padaNYA utk menentukan siapakah cinta yg terbaik utk kita....

    ReplyDelete