Sunday 22 February 2009

kelahiran yang di nanti


salam... berita gembira dari seorang teman yang sah hamil sebulan lebih disambut gembira seisi rumah sewa.Penantian kami se rumah akhirnya berhasil dengan khabar gembira. ALhamdulillah sangat-sangat gembira dan teruja kalah orang yang mengandung pulak. Bila dikira-kira tarikh bersalin hmmm, maknanye final sem 7 nanti baru lahirnya baby tu..Alamak ai.. tak merasalah kami jage baby tuh.

Begitu terujanya saya apabila mendapat tahu hal ini. Teringat kisah umi saya yang mengandung adik yang bongsu setelah 10 tahun tak hamil. Kami sangat teruja. Tak sabar menanti kelahiran adik baru. Masa tu umur saya baru mececah 15tahun. Bila baby lahir, adik2 sibuk nak menjaga sampai walid kata "yang beranaknye sape?". Kesian walid, menanti anak lelaki tapi yang lahir tetap perempuan. Jadi cukup la 6 orang anak yang kesemuanya perempuan.. Oleh kerana nak sangat anak lelaki, Walid panggil adik saya yang ke 4 dengan panggilan 'abang' @ 'abang kinot'. Nama sebenarnya Sharifah Nur ShaQinah. Kami panggil adik Qina. Oleh kerana dah biasa dengan panggilan 'abang' itu, tiada masalah bagi Qina. QIna ni lembut, tak macam tomboy pon.. Lahir adik yang last dan juga perempuan membuatkan walid malas menanti lagi.. Sian walid. Oleh kerana nak sangat anak lelaki, Alia macam agak kelelakian sedikit. tidak suka berbaju gaun. Selesa dengan tshirt dan seluar(JEANS ketika berjalan-jalan). Agak lasak dan sangat nakal. Tapi kami didik dia menjadi adik perempuan pelahan lahan. Kini Alia dah darjah satu dan sudah mahu bertudung dan berbaju kurung ke sekolah.ALHAMDULILLAH..

Satu cerita yang mahu dikongsi di sini iaitu semasa umi mengandung Aliah, selalu saya bergaduh dengan umi. Mana tidaknya, pagi petang mintak kuih karipap. Satu kampung saya cari dengan moto. Bila saya nak buatkan umi kuih karipap, umi tak mahu. Nak kakripap yang dibeli juga. Bila tak jumpa karipap, umi selau kata saya tak sayang dia dan adik dalam perut.. Aduyai macam-macam. Kadang-kadang terlewat nak pergi tusyen sebab cari karipap umi. Kalau tak nanti umi merajuk, nak pujuk lagi lah susah. Masa umi mengandung kuat menangis dan kuta juga merajuk. Patut la Aliah degil dan keras hati. Apa yang dia nak pasti kena dapatkan kalu tidak dia sanggup melintas jalan besar atau berjalan kaki sendiri untuk mendapatkan apa yang dia mahu.
Harap2 kawan saya ni tak macam umi saya tuh. Pening nak melayan kerenahnya hehehhe. Paling pening tentunya walid..hehehhe.

Apa pun, anak itu anugerah dan lambang cinta kasih ibu dan ayah.Yang mana yang belum punyai anak, bukan bermakna tak cinta atau saling sayang, mungkin belum rezeki atau dugaan Allah swt. Yang mana dikurniakan anak-anak istimewa, pasti ada kelebihan di situ.

No comments:

Post a Comment