Sunday 8 February 2009

membina masjid cinta...


Assalammualaikum..

Alhamdulillah saya berjaya menamatkan kursus pra-perkahwinan pada 7th Febuari – 8th Febuari 2009. Ini bermakna saya sudah layak untuk di nikahi. Eh... lupa pula. Ujian saringan darah harus di lakukan 3bulan sebelum nikah. Oleh kerana, calon pon saya belum punya, jadi tak perlu lagi untuk ujian darah. Apa yang ingin saya kongsikan dengan sahabat semua tentang pengisian dalam kursus kawen yang saya lalui. Semuanya adalah basic dari kehidupan normal kita sebagai manusia. Hukum semua kita telah ketahui sepanjang belajar di sekolah. Semasa di menegah atas juga kite penah didedahkan dengan perkahwinan. Ustazah dan ustaz juga pernah cerita tentang talaq, cerai, rujuk, nikah dan banyak lagi. Semua yang saya pelajari adalah tentang apa yang kita semua pernah belajar di sekolah.

Ustaz yang menyampaikan ceramah banyak menceritakan perihal rumah tangga orang lain yang terpaksa mereka tangani. Bila fikirkan semula memang pelik manusia ni, macam-macam perangai. Nak kata pergi kursus, sekarang semua muslim wajib kursus kalau nak bernikah. Tapi masih tak faham-faham hukum. Kalau tak faham mungkin boleh belajar, tetapi sebaliknya malas belajar.

Membina masjid bukan sekadar perlu batu bata, pasir, simen tetapi memerlukan scarfolding yang kukuh bagi menyokong bangunan. Selain itu perlu juga proses pailing, menguatakan struktur tanah. Kalau struktur bangunan atau tanah atau kedua-duanya tidak kuat, mungkin masjid yang dibina tiada seri dek kehadiran jemaah dan mungkin juga jemaah di dalam masjid hidup dalam ketakutan, takut bangunan nya runtuh. Begitu juga dalam membina rumah tangga. Di ibaratkan masjid sebagai institusi rumah tangga, suami struktur tanah dan isteri scaftfolding. Semuanya perlu berkerja sama. Tiang seri masjid boleh juga di ibaratkan agama Islam. Kalau kukuh tiang serinya, maka lebih kukuh la masjid itu. Di sini kita boleh lihat perkaitan dan perlunya sikap kerja sama dalam mepertahankan rumah tangga. (macam wonderpets kata: apa yang penting? Kerje sama...hehehehh). kurangnya elemen-elemen dalam rumah tangga maka, hancur la rumah tangga. Kalau tiang serinya tak kukuh, atau tanahnya tak di pailing dengan baik, atau tiada scaftfolding, maka masjid yang dibina akan runtuh atau paling kurang pun hilang serinya.

No comments:

Post a Comment