Sunday 15 March 2009

Takut lah.....


salam sahabat...
Tetiba sahaja saya mendapat idea untuk menulis tentang sesuatu yang selalu masayarakat kita buat. Mungkin kita tidak sedar, atau pura-pura tidak sedar. Cara didikan ibu bap terhadap anak-anak.

"jangan gi sane tu, ada momok, nanti momok gigit nanti..."
"kang degil sangat mama jual dekat bangla jual kain nanti, bia bangla tu kerat-kerat kaki dia"
"owh, melawan eh, ayah letak kat luar nanti bia kene makan dengan hantu"(waktu malam)
dan banyak lagi ayat-ayat yang bertujuan untuk menakut-nakutkan anak2.

Tanpa kita sedari, secara tidak langsung hal-hal ini akan mempengaruhi jiwa anak-anak. Mereka akan timbul perasaan takut. Takut pada hantu dan takut pada gelap. Takut juga pada bangla jual kain dan takut pada apek jual roti. Sepatutnya rasa takut itu tidak disemai langsung dalam jiwa anak-anak. Rasa yang harus disemai ialah rasa takut dan berharap pada ALLAH swt. Biar anak-anak jadi berani dan selalu mengharap pada bantuan ALLAH swt. Secara tidak langsung mereka akan bertawakal kepada ALLAH dalam setiap situasi yang mereka hadapi.

"kak pin, teman la alia. takut la nak gi toilet. Ada antu la malam-malam ni", alia ajak saya temankannya ke tandas walhal tandas tu pun dalam rumah saja.
"aduyai gi sendiri le x? Nak takut ape adik nih?" sunggut saya.
"ala cepat la. kang ya(alia) buang kat sini je kang", ugut alia.
"ye la... aduyai adik ni hai...", penat juga melayan kerenah Alia ni. Sudah la nakal, penakut pulak tu.

Kanak-kanak yang petakut bukan secara azalinya dilahirkan penakut. Mereka sebenarnya diprovoke dengan cerita-cerita yang menakutkan. Mungkin ibu bapa boleh memberi gambaran kewujudah makhluk ALLAh di alam lain tetapi dalam kontek bahawa ALLAH menjadikan semua makhluk. Jadi yang sepatut ditakuti adalah ALLAH, bukan makhluk yang ALLAH ciptakan.

Didikan ibu bapa sebenarnya mempengaruhi karekter anak-anak. penakut, berani, pemalu dan sebagainya. Jadi dari kecil juga la kita harus mendidik mereka dengan tunjang Islam, iaitu Tauhid. Bagi mereka kenal ALLAH. Kenapa kita kena takut pada ALLAH? Kenapa kita kena mohon perlindungan dari ALLAH? Sifat2 ALLAH termasuk sifat harus bagi ALLAH. Bagi mereka sedar bahawa kewujudan mereka di dunia ini ada lah untuk beribadah kepada ALLAH. bersesuaian dengan firman ALLAH "tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaKU"....

Sekadar coretan tidak seberapa... wallahualam

No comments:

Post a Comment