Tuesday 17 March 2009

kak pin windu la...huhuhu


salam

sebelah ni adalah gambar 3 orang adik saya dari 5orang.

Yang pakai baju hijau tu namanya Sharifah Nur Shahirah,18. Anak walid dan ummi yang ketiga. Orangnya cantik, tinggi antara kami semua dan boleh diharap kalau suruh buat kerja macam pergi pasar, mesin kelapa dan kerja-kerja yang agak ganas. Dia ni nampak je macam ganas, tapi hati dia sangat lembut. Mudah tersentuh. Tapi dia jenis sempoi. Oleh kerana dia ni antara adik aku yang cantik, nampak matang dan tinggi, orang selalu detect dia anak sulung.

Yang kat tengah tu Sharifah Nur Shafiqah,20. Orangnya kecik je. Terbantut macam kakak dia ni jugak la. Muka kami agak sama sebijik..Kadang-kadang nampak macam twins. Dia ni lain sikit peel eh. Berdikari, tegas, matlamat hidup jelas dan yang paling penting dia buat kerja sangat lah laju. Dia ni agak garang( bukan agak lagi dah, memang garang giler). cita-cita masa dia kecik nak jadi 'mak'. Hahahhah. Nasib la sekarang dia kat UM in Chemistry course (bukan 'mak' course). Saya suruh dia jadi cikgu, tapi bila pikir balik baik tak payahlah dia jadi cikgu, sebab anak murid dia boleh mati kering bila dia naik hangin! niaya anak orang.

Yang baju putih coklat tu Sharifah Nur Shaqinah, 16. Dia ni lemah lembut, tapi sekali dia buat kerja macam puting beliung. Adeii... seorang yang nampak lembut tapi hati sikit punya keras. Kontra sikit dengan Shahirah. Tapi mudah dengar nasihat. Suka memendam perasaan sampai we all tak tahu apa masalah dia. Dia ni matang dari semua sudut, cara cakap, cara berfikir dan behaviour dia sendiri memang matang. Dia ni selalu dilabel anak kedua selepas shahirah.

Kami 4 orang ni memang rapat, always kongsi masalah sama-sama. Bila balik kampung, riuh la rumah dengan gelak ketawa dan gaduh-gaduh manja. Bila berjauhan rasa windu sangat kat adik-adik saya nih. Kadang-kadang je dapat telefon diorang. Masing-masing sibuk. Makin besar makin susah nak jumpa. Tapi hati kami sentiasa bersama. Susah senang juga sama-sama. Kami tak pernah berkira dengan segala pengorbanan antara 1 sama lain. Even beratus ribu duit kami keluar kami tak pernah berkira, sebab kasih sayang kami tak dapat dinilai dengan wang. Walau jauh beribu batu, kami tetap bersama sebab kasih sayang kami tak kenal jarak yang memisahkan.

Masa saya di asrama dulu, famili saya memang agak susah, walid kena berenti kerja. Saya dan shafiqah duduk asrama yang berlainan. Bila Fiqah tak ada duit saya pasti akan membahagi dua duit yang walid beri even saya pun tak cukup duit waktu itu. Begitu juga Fiqah. Sampai sekarang kami still macam tuh, even sekarang ekonomi famili dah pulih. Wawa dan Qinah pun saya tengok macam tu jugak. Kami saling ambil berat dan susah sama susah dan senang sama senang.

Begitu la kasih sayang kami adik beradik. Berkorban apa saja, saling memahami, saling melengkapi, saling berkongsi masalah suka dan duka, dan yang paling penting saling SAYANG MENYAYANGI.

tetiba saya rasa windu yang teramat dalam pada mereka. Windu yang kami adik berdik sahaja yang tahu. Windu yang membawa hati kami selalu bersama. Windu yang terlalu susah nak digambarkan. Oleh kerana kekangan masa menyebabkan saya susah nak berjumpa mereka, saya cuma boleh sampaikan windu saya dalm setiap doa. Semoga ALLAH lindungi adik-adik saya. Mereka sumber semangat saya untuk terus berjuang dalam hidup. Meraka menjadikan saya seorang kakak. Mereka menjadikan saya seorang yang kini berdiri tegak melawan badai hidup penuh liku. Tanpa meraka saya tidak pasti dimana tempat saya sekarang.

Ada seorang sahabat bertanya "apin, dalam hidup kau sapa yang paling penting?". Saya pandang dan senyum "Semua adik,adik aku adalah nyawa aku".
"kenapa?" pelik ke jawapn saya?
"setiap sendi aku adalah semangat dari adik aku. Setiap degup jantung aku, kekuatan dari adik aku, kalau tiada adik-adik aku, aku bukan kak pin, kalau tak da adik aku, mungkin bukan di Universiti tempat aku," naluri seorang kakak mahu menjadi contoh yang terbaik untuk adik-adiknya, jadi saya tidak boleh mengalah, saya kena kuat semangat dan saya kena jadi kakak yang menjadi sumber inspirasi adik-adiknya. Mungkin kalau ALLAH tak beri saya adik-adik, saya tidak semotivasi ini.

Banyak onak dalam hidup kami, tapi tak pernah mengurangkan sedikit pun kasih sayang kami. kami semakin rapat dan semakin utuh. Tiada yang bisa memisahkan kami kecuali dengan kuasa ALLAH. Saya berdoa biarlah kami serapat ini, sampai akhirat nanti.
"ya ALLAH jangan pisahkan hati kami. hanya kau tempat kami memohon agar kasih ini mekar terus dunia dan akhirat.. Amin...."

Salam windu jiddan-jiddan pada Piqa, Wawa, Qina, Sara dan ya(alia). Doakan kak pin success k..

p/s Pasti ramai tertanya dimana 2 lagi adik saya(sara n ya). Hmm... tak sempat nak cerita.. nanti ada masa saya sambung lagi. Lagi pun mereka ni kecik lagi. 7 dan 9thn. Tapi still ada benda yang saya nak cerita tentang 2 orang adik yang manja sangat ni.. InsyaALLAh

1 comment:

  1. Salam...bagus ukhwah tu..seutuh nyawa di badan,,kawan klu hilang bleh dicari..tp..hilang adik bradik..tiada gantinya..smg ceria slalu

    ReplyDelete