Wednesday 11 March 2009

tukang tilik yg pelik


Salam sahabat,
ni ada satu kisah yang di bawa dari seorang adik. Adik ni mempunyai seorang kakak, yang telah menilik nasib. Kakak dia boleh pulak percaya pada si tukang tilik yang juga kawan kepada kakak dia.

"adik, nape kakak ko jadi pelik gitu?"tanya saya.
"entah, aku tak tau la. Tapi dia jadi macam tu lepas ada seorang senior dia tilik nasib dia", jawap si adik.
" kakak tu cakap apa, sampai kakak ko tu jadi macam tu?" saya mengorek.
"dia cakap bila kakak aku besar nanti dia akan kawin dan ada anak. Tapi anak dia akan kena penyakit kritikal. Nanti duit dia semua habis kat anak dia. Pastu kan kak pin, kakak tu kata nanti kakak aku ni kena dimadukan suami dia," jawap adik itu lagi.
"ye ker? ko percaya?" saya menprovok.
"entah, aku ponnnnnn tak tahu." jawap adik itu sambil angkat bahu.
" kalau aku la, aku tak kan percaya. Ada ke masa depan ditentukan orang, lagi pun mana la kita tahu apa yang bakal berlaku nanti", hujah sudah mahu dimulakan.
"Tapi kan kak pin, sebab dia percaya dia dah mula bukak tudung, mula pakai seksi. Dia kata dia puas macam tu. Famili dia selalu susahkan dia. Dia tak tenang, dia nak kasih sayang. Dia kata dengan macam tu sahaja dia boleh rasa tenang."Owh macam tu ke.. Hmm manusia ni pelik betul.
"dik aku nak tanya sikit dengan ko. Kita ni hidup sebab apa?" saja bertanya. Bagi dia boleh berfikir.
"sebab nak makan".heheheh jawapan biasa.
"boleh la tu, tapi bukan ke kita ni hidup sebab AllAh yang bagi kita hidup?" tanya saya.
" memang la Allah yang bagi kita nyawa". jawap nya.
"so kenapa kita nak percaya pada tilikan orang, bukan orang tu yang bagi kita nyawa dan bukan dia juga yang bagi kita masa depan. Allah yang tentukan semua tuh," balas saya. Dia diam seperti berfikir.
"tapi jadi macam kak aku tu best la, semua boleh buat kakpin. Tengok bila pakai macam ko tutup sana dan labuh-labuh, banyak tak boleh buat," uish hebatnya keduniawian dia nih.
"owh, macam tak percaya mati la pulak kan, semua benda nak buat macam idup lama erk? Cuba ko bayangkan la masa ko bangun dari tidur esok, ko nampak jasad ko dan ko tak pasti ko kat mana, apa ko rase? tetiba lak malam sebelum tu ko g dating dengan balak ko siap wat benda tak baik. Agak-agak ko sempat tak nak bertaubat? agak-agak ko la kan, kat mana tempat ko kat sana nanti?" heheheh nak tengok dia nak jawap apa.
"ko ni mesti la aku takut! aku ni dah la banyak wat dosa," balas nya dengan muka serius dari tadi.
"kalau gitu wat apa nak cari kebebasan dan kesenangan didunia tanpa bekalan kat akhirat. Ko nak bahagia kat dunia je eh?", nasihat saya bakal menyusul.
"ko ni macam ustazah la pula," balas dia.
"cuba ko pikir la kan, apa perkara baik yang ko buat ari ni dan apa perkara buruk ko buat ari ni. Mana yang ko rasa banyak?" Dari raut wajah adik itu, saya dah tahu apa jawapannya."so kau nak bahagia di dunia yang kejap ni ke, ko nak bahagia kat akhirat yang kekal selamanya?", biarkan dia terus berfikir.
"abes apa aku nak buat ni kak pin. Akak aku tu macam mana nak nasihat," ni rasanya dia mintak pendapat. Bagi aja lah.
"Ko bagi taw akak ko tu kan, kita ni hidup sebab Allah, semua Allah yang tentukan. Kalau kita takut perkara buruk berlaku akan datang, jangan mulakan dari sekarang. Berdoa pada ALLAh. Bukan percaya kat tukang tilik yang juga hamba Allah yang tak mampu hidup tanpa pinjaman nyawa dan nikmat kehidupan dari Allah."
"tapi dia percaya sangat dengan kakak tu," aik susah la kalau macam ni.
" hmm ko cakap kat kakak ko tu, kak pin tak sangka dia ada tuhan yang kedua(tukang tilik sengal tu la) yang lebih dia percaya sampai merosakkan diri sendiri. Kalau dia yakin pada qada dan qadar ALLAh, dia tak kan risau menghadapi masa depan sebab ALLAH adalah perancang terbaik. 'Dia tak kan bebankan umatNya dengan beban yang tidak mampu ditanggung oleh kita dan ketahui la belum beriman seseorang itu jika dia tidak diuji'," harap dia dan kakak dia lebih paham.

Saya risau kalau hal-hal ini boleh mendorong kepada syirik walau pun kecil dan dari sebab yang kecil. contohnya:- Ali demam, dia makan panadol dan dia sihat.
Kesalahan lazim: Ali rasa panadol yang menyembuhkannya.
Sebenarnya: Ali sihat sebab Allah yang menyembuhkan nya. Panadol adalah perantara usaha Ali kearah kesihatan dirinya.

Jaga la aqidah kita, baru la terbentuk akhlak dan ibadah kita. InsyaAllah. Tegur la sahabat kita bagi mereka sedar andai terkhilaf. Begitu juga saya seorang hamba Allah yang hina ini, kepada sahabat yang mengenali tolong ya tegur saya jika saya ada buat silap. wallauhalam

No comments:

Post a Comment