Sunday 5 April 2009

Muhasabah diri....


Firma ALLAH swt didalam Al- Quran:
“Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenteram.”
( AR-RAD : A : 28 S: 13)

LIMA FAEDAH ZIKIR
1- Zikir boleh menjauhkan syaitan dan menghancurkan kekuatannya.

2- Zikir menjauhkan duka cita daripada hati manusia.

3- Zikir melahirkan cinta sejati terhadap Allah SWT kerana cinta itulah merupakan roh Islam, jiwa agama dan sumber kejayaan dan kebahagiaan. Barang siapa ingin mendapat cinta ilahi itu, maka hendaklah ia berzikir sebanyak-banyaknya. Sebagaimana mutala’ahdan muzakarah itu merupakan pintu kejayaan ilmu, demikianlah zikrullah itu merupakan pintu cinta Ilahi.

4- Zikir mendatangkan hakikat muraqabah. Muraqabah itu membawa seseorang kepada martabat insan. Dengan adanya martabat insan, maka manusia dapat beribadat kepada Allah dalam keadaan seolah-olah ia melihat-NYA (keadaan seperti inilah merupakan tujuan asasi daripada perjuangan para sufi).

5- Zikir membawa seseorang kepada penyerahan diri dengan sebulat-bulatnya kepada Allah. Dengan ini, lama-kelamanya maka setiap urusan dan dalam setiap keadaan ALLAH swt menjadi pelindung dan pembantu baginya.

from: Akhi Redhuwan
syukran jiddan ya Akhi...

No comments:

Post a Comment