Tuesday 21 April 2009

Zainab Al -Ghazali.


salam Buat muslimah yang seperti saya.. Mahu menjadi mujahiddah, tapi kadang-kadang rasa seperti tak kuat dan tak mampu... Ada cerita baik punya... Saya dapat dari seorang mujahid dan telah diceritakan semula oleh naqibah usrah saya.. Alhamdulillah semakin kuat semangat menjadi mujahiddah dan cita-cita untuk jadi syahiddah juga menebal kembali. Saya bagi sikit-sikit eh... nanti readers bosan, lagi-lagi sahabat yang tengah pening jihad fisabilillah untuk final exam...

PENGALAMAN ZAINAB GHAZALI

Telah berlaku suatu peristiwa di dalam abad ini ke atas seorang wanita Mesir yang bergerak di dalam harakah Islamiah di Mesir yang dapat dijadikan tauladan. Semasa perkahwinan akan dijalankan di antaranya dengan suaminya, Zainab Ghazali telah mengenakan syarat supaya suaminya membenarkannya untuk bergiat di dalam harakah Islamnya. Katanya, "Hak saya untuk membuat syarat kepada engkau supaya tidak menghalang saya untuk berjihad di jalan

Allah S.W.T, di mana saya telah diletakkan tugas-tugas dan tanggungjawab sebagai mujahidin di dalam harakah ini. Janganlah engkau bertanya apa yang akan saya buat, tetapi hendaklah engkau yakin dan percaya sepenuhnya akan tindakan saya." Dia memperingatkan suaminya lagi, "Sekiranya berlaku pertembungan di antara perkahwinan dengan dakwah, akan berakhir perkahwinan dankekal dakwah kepada Allah S.W.T. Saya minta kepada engkau supaya

menunaikan janji engkau. Janganlah engkau tanya siapakah saya akan berjumpa. Saya berdoa kepada Allah S.W.T supaya Allah jadikan balasan jihad yang saya lakukan ini sebahagiannya untuk engkau, sekiranya amal saya ini diterima oleh Allah S.W.T." Apakah kegiatan-kegiatan yang dilakukan oleh Zainab Ghazali dan rakan-rakannya untuk harakah Islamiah?

Contoh seorang Muslimah Abad 20


Saya pon terfikir untuk meletakkan syarat yang sama dengan syarat Zainab kepada bakal suami saya nanti.. hehhehehehe... Ni ujian untuk memiliki hati saya...Ewah.... Ada sambunangnya tapi nnati ye.. sikit-sikit.....

No comments:

Post a Comment