Thursday 30 April 2009

cinta dan dosa...


Salam. Saya dah pun selesai mengambil final exam. Ya, sangat letih. Jadi harini saya mencuri masa dengan menghayati ciptaan ALLAH yang meminjamkan kita sebentar nikmat dunia. Sedang boring2 ni, sahabat satu katil menceritakan tantang dirinya dulu-dulu sebelum masuk U ni.. Ceritanya macam ni la lebih kurang. Dulu dia selalu ke surau sebab dah dia ajar begitu oleh mak dia. Naik sekolah menengah dia masih tak pakai seluar jean, dia kate ketat dan nampak peha. Masuk matrik lain pulak cerita, dia dah belajar pakai seluar jean dan jarang ke surau seperti dulu. Dia cerita semua nya, mukanya mengambarkan kehidupan dia sekarang bukan dirinya. Dari matanya memang ikhlas dengan kehidupannya dulu.

Sebelum ni kami pernah berborak, antara dialog nya:
Nur: Kenapa **** tak pakai baju ni? [sambil menggangkat blaus oren]
****: tak suke sebab labuh sangat.. Nur: labuh ker? Okey je nih...apin tengok **** tak pernah pakai baju t-shirt bawah sikit dari punggung?
****: heheheh, nantilah. Nur: Apin nak satu ari nanti apin jumpe **** pakai baju yang labuh-labuh. Tak yah la labuh sangat, just tutup punggung awak tuh.
****: Nanti memang kena pakai macam tu pon.

cara dia membalas pertanyaan saya, saya tahu satu hari nanti saya akan jumpe dalam keadaan yang lain, lain dari sekarang. Saya berdoa agar **** mendapat suami soleh yang dapat memimpinnya seperti mana mak dia pernah didik dia...

Ini cerita mereka yang sedar. Tapi bagaim
ana pula dengan cerita mereka yang melakukan maksiat dengan selamba badak? Baru-baru saya ada mendengar berita seorang kawan saya sudah melakukan hubugan seks dengan teman lelaki yang baru dua minggu dia kenal. MasyaALLAH.... apa sudah jadi ni? Dia wanita yang baik. Tidak tinggal solat, sentiasa membaca mathurat. Apa lagi ibadah yang dia tidak lakukan? Apa tidak cukup ibadahnya untuk menghalang dirinya dari berzina? Saya sangat terkejut. Lelaki jahanam itu betul2 ke cintai kawan saya ini? Kalau cinta kenapa nak ajak ke neraka? Saya tak mengenalinya, tapi kenapa dengan mudah dia memperdaya kawan saya? Saya bertanya kenapa kawan saya tidak menghalang perbuatan nya? Di jawab dia terlalu sayang... Terlalu sayang? Ini ke bukti sayang? ALLAH...ape sudah jadi ni? Lelaki jahanam!!! Getus hati saya. Hati saya membara.. Apa murah cinta dia. Dengan mudah dia memberi lelaki jahanam itu merasa tubuhnya yang sepatunya dipelihara untuk dihadiahkan kepada suaminya nanti.. Kalau begitu apa istimewanya malam pertama dimana malaikat mendoakan kesejahteraan mereka yang menyambung umat rasulullah dengan cinta dan kasih sayang yang disemai dalam sulaman cinta ALLAH?


Apa yang saya sedih sangat ialah baru dua minggu dia kenal lelaki tu dan tidak ke dia boleh membayangkan ibu dan ayah nampak apa yang dia wat kalu dia tak mampu membayangkan ALLAH lihat setiap langkah dia? betapa murah dan mudahnya cinta dia....Saya tanya anda yang baca entry saya ni, kalau mak atau ayah awak ada depan awk dan memerhatikan awak, awak rasa berani tak nak peluk2 awek awk? Mahunya kene jotos kepala kan? Sahabatku, ibu bapa kita mahu yang terbaik dari kita. ambil contoh dari sahabat saya yang ibunya ajar pergi ke surau dan pakai pakaian yang seadanya... jangan hampakan mereka... ..FIKIR LA...
mereka mahu kita temani mereka sampai ke pintu syurga dan sama2 melangkah kedalamnya...

No comments:

Post a Comment