Wednesday 18 February 2009

lepak itu best............x membuang masa!



salam sahabat....
belajar lah setiap detik saat yang berlalu... itu yang saya nak tekan kan di sini. jangan jadikan sesuatu itu sia-sia biarpun orang kata itu sia-sia. kadang-kadang kita akan dapat sesuatu yang berharga dari yang kita rase sia-sia. Contohnya, kalau kita melepak dengan kawan-kawan waktu breakfast di warung mamak. Ramai akan kata kita menghabiskan masa dengan sia-sia. jadi kita harus memanfaatkan masa sia-sia tu dan menjadikan satu mase yang berlalu di isi sepenuhnya dengan pengajaran dan pembelajaran. mungkin kelihatan sungguh tidak menghargai masa kita melepak di kedai mamak tapi di situ la kita tahu erti persahabatan, di situ juga sebanrnya kita tahu masalah sahabat kita dan di situ juga kita tahu bertapa kasihnya kita pada sesuatu. Di kedai mamak @ tempat port lepak lain adalah nadi kepada sesebuah ukhwah. Dari kedai kopi kita tahu sipulan anaknya lawyer, dari kedai mamak kita tahu sipulan ada masalah dengan ayahnya dan dari kedai mamak kita tahu sahabat kita sebenarnya tak suka makn tempe.

Disini juga semua bertanya pendapat dan pandangan. Di sini, semua kan meluahkan rase hati, berkongsi cerita dan kita sebagai pendengar cuba aplikasikan dalam diri kita. buat bandingan kehidupan kita dan orang yang bercerita, mungkin kita akan rase bersyukur atau kita akan cuba baiki diri sendiri agar menjadi lebih baik dari si pencerita. Persaingan yang sihat,hasilnya juga baik. Kadang-kadang kita lihat ada yang cuba memberi respon kepada sesebuah cerita.. mungkin kritikan dan mungkin nasihat. Ambil yang baik dan yang kurang baik jadi kan pengajaran. Sewaktu membuang masa ini lah mase yang sesuai untuk menasihat dan menegur, sebab ketika ini semua sedang relax dan x ada pressure. di sini juga hati yang keras jadi kedur sedikit.

Bagi saya tidak salah melepak, tapi kne ada yang dapat dimanfaatkan.....

1 comment:

  1. lepak? hobi sya je ni..haha..apa pun lepaklah yang bermanfaat, menyusuri denai kehidupan dan melihat bumi Allah dengan penuh tawadduk yang pastinya menzahirkan kita untuk berfikir tentang keajaiban ciptaanNYA. Bahkan dapat diterjemahkan dalam kehidupan yakni sebagai pembimbing hidup dan mencipta kebaikan....all the best

    ReplyDelete