Saturday 14 February 2009

Valentine day...dah tak kuasa nak tulis!!!

Assalammualaikum kepada sahabat semua… Ulasan mengenai hari valentine yang sudah bosan dan sudah jemu dikatakan setiap tahun. Saya tidak rase hendak menghalang dan mungkin tiada kuasa mengahalang hal ini. Sebagai seorang insan saya cuma mampu memberi pandang dan pendapat. Semua orang sudah tahu apa itu valentine day. Banyak blog dan artikel pasal valentine ni sudah kita ketahui. Tapi sejauh mane kite mengaplikasikannya kepada diri kita, itu kita sendiri yang tahu.

Saya pernah mendapat hadiah dari seseorang merupakan set minyak wangi dan kosmetik. Memang seronok tapi bila fikir balik wajarkah mendapat hadiah semperna kematian seorang paderi cinta. Pernah kah anada terbaca atau terdengar tentang rahib kristian? Mereka dilarang bercinta tapi kita tengaok dalam hal ini rahib Valentine telah melanggar aturan ini.. mudahnya dia menidakkan agama sendiri! Dan pernahkah kita terfikir yang Islam itu tak pernah menghalang semua manusia dan makhluknya bercinta, walaupun mereka seorang imam besar sebuah masjid? Betapa Islam itu agama fitrah.

Saya terfikir juga mengapa kite meraikan cinta terlarang (rahib dan anak penjaga banduan) sedangkan kita boleh menyambut cinta yang halal untuk kita setiap hari (semua orang Islam , suami isteri) walau belum tahu bila kita akan punyai pasangan untuk meraikan cinta halal ini. Nampaknya betapa rapuhnya cinta itu kerana diraikan pada hari-hari tertentu..

Keluar dengan pasangan masing-masing, bermula dengan berpengangan tangan, kemudian dibawa ke taman bunga, kemudian ke pusat membeli belah, membeli hadiah mahal2 untuk kekasih, sebagai balasan kekasih kena gak bagi hadiah, kemudian berjalan lagi. Solat? X perlu, sebab nanti membazir masa yang ada dengan kekasih.. Hebatnya valentine, berjaya dia mempengaruhi anak2 muda Islam. Sambung pula, lepas pegang tangan, peluk pinggang lepas peluk pingang tengok wayang, pastu buat wayang.. Kemudian, awak2 semua sambung la sendiri.. maka tidak hairan la anak2 yang x berbapa lahir tanpa ayah, tidak hairan la ramai generasi yang baru ini kurang akhlaknya.
’’ saya wish je, tapi tak keluar sama2 sambut valentine’’... sahabat, kalau kita meraikan aidilfitri, apa yang kita buat kalau kita jauh dari keluarga? Kita akan ucapkannya kan? Itu pon dah dikira meraikan.

Saya malas nak tulis banyak2.. kita semua ada otak dan ada perasaan. Apa pun kita pikir lah sendiri. Tak cukup ke apa ada dalam al-Quran tentang cinta, zina dan perkara yang dilarang? Jadi apa yang kita nak lagi? Nak beri makan pada nafsu agar cepat gemuk dan boleh mempengaruhi kita? Wallahualam...

1 comment:

  1. memang ianya membosankan tatkala setiap tahun datang menjenguk. namun kita sebagai yang sedar dalam leka ini ada tanggungjawab untuk menyedarkan mereka-mereka ini yang sengaja atau tidak sengaja untuk meraikannya. kebosanan akan hilang bila ianya mendapatkan hasil yang diinginkan.

    all the best

    ReplyDelete