Saturday 28 March 2009

dunia kasih sayang!!!


salam alaik... alhamdulillah kesihatan saya semakin baik... tapi ada yang ingin saya kongsi bersama sahabat tentang kasih sayang.
ceritanya bermula ketika saya sedang menunggu giliran mengambil darah, dua kali ujian darah saya harus lalui. dah la nursenya garang (aum...aum...hikhikhik). Muka je garang tapi baik je..

Sedang saya menunggu giliran, saya tengok ada aunti macam chinese tapi ada tanda merah didahi. Dari tadi asyik menjenguk kedalam bilik rawatan tempat saya bakal menerima rawatan. Didalamnya seorang sikh berbadan besar berjanggut kuning. Tetiba uncle sikh tu memanggil
"Letcumi...letcumi..." saya memandang keluar jika ada wanita sikh di situ. Tiada! tetapi aunty tadi yang masuk dan terus mendapatkan uncle tu. Saya tengok nurse seperti tidak jumpa tempat yang hendak di cucuk. Aunty tadi terus memegang tangan uncle tu. Penuh rase sayang dia memegang pula siku uncle tu. Nurse picit-picit bahagian pelipat siku, menyapu alkohol(kot!) lalu menyucuk tempat yang di sapu alkohol tadi. Terdengar erangan keras dari uncle tu. Tangan Aunty tadi terus sahaja memegang bahu uncle tu. Seakan memberi semangat.

Saya jadi pelik, mereka ini siapa agaknya? Suami isteri kot. tapi berlainan warna kulit, sorang gelap sorang lagi cerah; seorang kurus seorang besar. Tapi cara aunty itu menyebabkan saya sudah tidak kisah siapa dia dan uncle tu. Ketika keluar dari bilik rawatan, aunty memapah uncle keluar. Saya lihat aunty tu la yang menghantar sample darah uncle tadi ke makmal dan dia lah juga yang mengambil ubat uncle tu. Kemudian aunty tu memapah uncle sikh keluar dari klinik dan saya tengok mereka sangat romantik. Walaupun mereka sudah tua (saya anggarkan 60thn keatas) tangan mereka erat mengenggam. Mereka tersenyum bila ada yang menyapa. Bahagia....

Ketika saya menunggu hasil ujian darah, saya melihat ada seorang lelaki sedang menunggu seseorang... Tak sampai beberapa minit datang seorang kakak yang sarat mengandung, terus duduk di sebelah lelaki tadi. Saya dapat lihat mereka sungguh saling sayang. Saya lihat seperti lelaki tadi cuba mententeramkan kakak yang kelihat gusar. Saya tidak tahu apa yang dibincangkan tapi saya yakin dari cara dan gaya mereka, cinta mereka mekar tanbahan pula benih cinta mereka akan lahir.

Semasa menungu giliran jumpa doktor pulak saya lihat seorang nenek yang sangat tua juga menungu seperti saya. Seorang je ke dia nih? Setelah sekian lama nombor giliran nenek itu di panggil, tetiba datang seorang lelaki lewat 20an memapah nenek itu. Saya cuma dengar lelaki itu berkata "jom mak.."..Dia membuka pintu untuk nenek tadi dan masuk bersama ke bilik doktor. Cara lelaki tadi memapah dan berhati-hati melangkah agar ibunya tak tersalah langkah menunjukkan yang dia benar-benar sayang ibunya.

Sedang saya bersendirian difarmasi, saya lihat seorang anak yang kelihatan tidak sihat dan letih tidur dipangkuan ibunya. si ibu membelai-belai anaknya dan sekali sekali mengelap muka anak itu dengan kain.

Habis seluluruh pelusuk klinik saya jenguk. Saya memerhatikan orang didalam klinik tu, semuanya saling sayang. Walaupun saya seorang diri tapi saya dapat merasa aura kasih sayang dari setiap apa yang saya lihat. kasih sayang yang suci dan ikhlas. Tiada balasan tapi penuh dengan pengorbanan. Owh, indah benar kasih sayang yang dikurniakan ALLAH kepada hambanya sehingga saya yang tidak ada kena-mengena dengan mereka dapat merasai aura kasih dan sayang itu......saya susah nak cerita apa yang saya perhatikan tapi itu la hakikat yang saya nampak. kalau sahabat tak paham tak ape la.. Tapi saya harap saya dapat beritahu sahabat betapa indahnya melihat kasih sayang antara insan...indah sangat......

2 comments:

  1. salam...aduh kesiannya sahabat aku ni...

    aku memang giler buku...

    aku xbaca pun buku ayat2 cinta tu..ingt nkbg balik tp asyik terlupa je..

    kebelakangan ini sibuk bah..ndak sempat mo singgah2..
    kamu bila pula nk g umah aku..penah dtg ke??
    ekk...kan dh kena...

    buku aku beli ni last edition..xtau ko leh jumpa lg x kat galaksi ilmu..klu xde kena cari kt kedai lain la ye...

    ReplyDelete
  2. aku fhm mksud ko..
    aku pon terharu n amat menhargainye,..

    ReplyDelete