Friday 17 April 2009

Apa ada pada couple???


salam sahabat.. pembawakan dari cerita seorang teman.
Dia seorang wanita yang tegas dan kuat prinsipnya. Dia punya hati yang ingin di sayangi tapi dia tegas dalam memperjuangkan hak nya sebagai wanita muslim. Dia menolak ajakan untuk ber'couple'. Ya... dia wanita hebat. Walau hatinya kuat mahukan rasa seperti teman lain, disayangi oleh seorang lelaki (bukan suami) tetapi dia merayu pada penciptanya agar dia lebih kukuh mencintai yang lebih patut dicintai. Dia pernah menghilangkan diri semasa meeting. Bila saya tanya kenapa dia hilang? Dia jawap dia mahu membetulkan niat kerana hatinya telah terpesona pada seorang lelaki dalam kumpulan meeting kami. Seharian dia menangis dan beristigfar agar tugasnya dalam kumpulan dapat di selesaikan dengan niat kerana ALLAH.

Dia pernah dilamar menjadi 'couple' oleh seorang sahabat kami, tapi jawapan nya mudah
''ana tidak menerima anta dan tidak juga menolak lamaran anta, tiada istilah couple dalam hidup ana. Cinta ana hanya untuk suami ana. Jika perjalanan ke arah pernikahan itu masih jauh, ada lebih baik lupakan ana''.
Tapi saya tahu hatinya 'suka' pada lelaki itu. Dia sendiri akuinya. Tapi, terbukti lelaki ini tidak sepenuh hati mahukan sahabat saya menjadi pasangannya kerana selang 2 minggu kami terserempak lelaki yang melamar dia itu dengan seorang wanita lain. Selepas di selidiki memang mereka itu sudah berpasangan/couple. Sahabat saya menangis bukan kerana sedih tetapi bersyukur kerana dia sedar ada hikmah dia mediamkan diri dari lelaki tersebut. Ternyata cinta lelaki itu cinta yang MURAH dan MUDAH. Oleh kerana dia wanita yang kuat berpegang kepada prinsipnya, cinta yang MURAH dan MUDAH itu bukan milik gadis sehebat dia.
Begitu besar sekali lindungan ALLAH kepada wanita hebat ini.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dalam perjalanan ke UM untuk menziarahi adik saya tempoh hari, saya singgah di Central Market untuk berjumpa sahabat2 lama. Banyak yang kami bincangkan dari isu semasa ke benda yang berkaitan dengan cinta. Antara dialog nya(lebih kurang tapi tiada tambah dan kurang isinya).

X: apa pendapat awak tentang 'couple'?
Nur : hahahahahahha( memang suka gelak..maap) apa itu perlu? bagi saya, cinta saya untuk suami saya nanti. Ini dari pengalaman saya yang dulu dan saya sudah serik.
X: Saya rasa 'couple' ini bagus dalam proses untuk berkenalan.
Nur: Dalam Islam tiada istilah couple. Maybe yang awk maksudkan itu 'taaruf'. setahu saya proses ni berlaku dengan adanya perjumpaan lelaki dan wanita semasa proses merisik(ada mak ayah n muhrim). Dan saya ada terbaca dalam sebuah artikel 'pertungan itu adalah proses berkenal-kenalan antara pasangan'.
X: Jika bercouple ni lebih jimat atau 'low cos'.. Nak dibandingkan dengan bertunang dan kawen yang kosnya lebih tinggi. kalau setakat couple just belanja makan, hadiah dan jalan-jalan.
Nur: Great! murah nya la hai cinta awak ni kan. Siap ada istilah LOW COS lg hahahahahah.. Apa cinta awak ni murah ye? boleh dibeli dengan wang ringgit? Apa material tu menjadi ukuran cinta awk?
X: Abes bila masa kita nak berkenalan dengan pasangan?
Nur: Ayooo, kan saya dah cakap masa bertunang. Dan awk suka kat orang tu awk g la minang dia. Masa tu awak kenal la hati budi dia.
X: Ish nanti tak berkenan dah putus pulak.
Nur: aduiyai, pergi la selidik tentang dia melalui kawan dia dan orang yang hampir dengan dia.. Susah ker? Awak yang susah kan diri sendiri.
X: ok we stop talking bout this ok ustazah? I know kalau figth with u, i kalah.
Nur: [senyum kambing]..


Sebenarnya bercouple ni la yang menyebabkan pembaziran dan mengeluarkan kos yang tinggi. Ye la nak belanja awek satu hal, hadiah pulak besar2 dan ditambah pulak dengan kos jalan-jalan.. couple dua tiga tahun .. kalau total semua mungkin boleh wat majlis perkhawinan yang grand....hehehehe
macam Ahmad Nabil Ahmad cakap "lu ada otak, lu pikir la sendiri'....walahualam

1 comment:

  1. btul2... sy stuju.. b'kapel mnghabiskan duit... xspecially, bdk2 skola.. m'hbskn duet mak ayah jek.. hek2..

    ReplyDelete