Tuesday 31 March 2009

cintaku kepada yusuf...

salam...
Saya nak beritahu saya sudah jatuh cinta.. Cinta yang sangat dalam. Sukar diungkapkan keindahannya. Sangat indah dan dipenuhi warna-warni....Hehehheheheh

Saya jatuh cinta pada Yusuf, watak dalm novel kitab cinta zulaikha dan Yusuf. Saya rase seperti mahu bercerita sedikit tentang watak yang buat saya jatuh hati, Yusuf. Seorang pemuda kampung, tidak dapat melanjutkan pelajaran kerana kemiskinan. Suka membaca dan mempunyai kefahaman ilmu agama yang tinggi. Orangnya kacak digambar seakan nabi ALLAH Yusuf. Bahasanya sungguh sopan dan santun, matang dalam pemikiran dan lemah lembut (bukan sutun!)...Cukup la saya gambarkan hal ini. Ini la juga ciri-ciri lelaki idaman saya. Bila saya bace novel ni, hati saya seperti dipenuhi dengan gelodak rase mahukan seorang teman seperti Yusuf. (berangan je lebih!).

Sebenarnya apa saya nak highlightkan disini ialah lelaki yang didambakan kebanyak wanita adalah seperti Yusuf yang saya nyatakan di atas. Tapi bila fikir semula masih adakah lelaki seperti Yusuf? Macam tiada. Kenapa saya kata macam tu? Sebab sekarang ni ramai lelaki yang suka mengambil kesempatan kepada wanita, mereka lebih suka membawa anak gadis berpeleseran bersama mereka. Bagi saya lelaki seperti ini, tiada hati dan perasaan cinta kepada wanita yang kononnya dia sayang. Cinta mereka sekadar nafsu semata-mata. Saya kesian melihat kaum saya yang seakan dibutakan dengan pengorbanan cinta mereka (cukup sekali tidak untuk kedua kali dan kekali-kali seterusnya). Menjadi hamba cinta, dibawa kehulu kehilir tanpa tujuan yang tepat..Adakah cinta itu bermaksud "perempuan harus ikut apa yang lelaki mereka sayang suruh?".

Betapa cinta itu yang sepatutnya memelihara aura gadis muslimah, tetapi dihancurkan dengan mudah oleh lelaki. Lelaki yang tahu sikap wanita ini, apabila sudah sayang lautan api sanggup di scuba diving.....Pada gadis-gadis muslim, sedarlah, lelaki yang benar-benar cinta akan kita tidak akan sesuka hati menyentuh kita walau hati mereka meronta-ronta mahu merasa halus mulus kulit kita (walaupun kulit saya tak sehalus mana). Lelaki yang benar-benar mahu menjadikan kita isterinya tidak akan pernah membawa kita bersiar-siar tanpa arah tujuan dengan alasan mengambil udara segar. Lelaki yang benar-benar mahu sehidup semati dengan kita tidak akan pernah mengajak kita melakukan dosa, kerana dia mahu hidup dengan kita di dunia dan sampai syurga (bukan neraka). Lelaki yang baik akan mengingatkan kita pada ALLAH setiap kali kita mengadu rindu pada nya.Lelaki yang ikhlas pada cintanya akan segera mengigati ALLAH dan mengajak kita mengigati ALLAH juga agar ungkapan cinta kita tidak tersasar dari jalan yang sudah sedia nya lurus. cukup la itu,fikir-fikirkan la untuk renungan kita bersama sebagai wanita yang mahu menjadi wanita solehah, ibu mithali dan bidadari suami(bukan hamba boyfriend) ...kita wanita bermaruah! bukan wanita yang boleh dihinjak-hinjak sesuka hati dan diperlakukan seperti maruahnya dilutut atau kaki!

p/s: cita cinta saya mahu seorang suami yang apabila saya melihat wajahnya, semakin kuat cinta saya pada ALLAH @ dalam erti kata lain melihat wajahnya mengingatkan saya kepada yang Maha penyayang....(wow....bestnya!!!!)

3 comments:

  1. salam...
    apin....

    sy dh baca buku tu mmg best..:)

    ReplyDelete
  2. salam... sahabat... yg sy nk highlightkan bukn buku tu je sebanarnya. tapi yang sy bold kan tu....itu lebih pentg!!!!

    ReplyDelete
  3. hehehe...

    memang dasar gile buku <<<<----- ditujukan utk saya

    ReplyDelete