Thursday 26 March 2009

kesedaran

salam sahabat. sejak dua minggu kebelakangan ni saya selalu demam. Kemudian kebah semula. Bila saya aktif semula dengan aktiviti, pastinya selepas itu saya akan demam. Saya ada bertanya kepada seorang sahabat, kenapa saya sakit sedangkan perjuangan saya belum selesai? banyak lagi saya nak buat untuk saya, keluarga, bangsa dan paling penting demi ISLAM.

"kifarat dari apa yang kita pernah buat dulu la tu, sakit tu sebenarnya nikmat untuk nur, sakit tu menghapus dosa kecil kita buat".

Kalau macam tu saya harap saya diampun kan oleh ALLAH. terfikir juga saya, saya jarang solat sunat taubat, tapi ALLAH masih memberi saya maaf. Bertapa ALLAH itu maha Penyayang. Tapi sejauh mane saya sedar tentang hal itu? Kerap alpa mengigati ALLAH, terlalu sibuk urusan dunia, dan terlalu memikirkan masa depan yang tidak pasti. Apa harus saya risau pada masa depan? Bukan itu telah drancang ALLAH? Tugas saya hanya memohon pada ALLAH agar hidup saya dirahmati ALLAH dan setiap detik nafas saya diredhai ALLAH.

ALLAH selalu dekat dengan kita malah lebih dekat dari urat marekh di leher kita. Dia tidak pernah lupa kita. Tapi kita ada ingat Dia? Paling tidak masa susah dan sakit saja kita ingat DIA.

Bila direnung semula apa yang saya lakukan masa lalu, ya ALLAH, saya seperti tidak ingat akan mati..saya seperti lupa yang dunia ini pinjaman dan pastinya harus dipulang semula, bukan kita beli lalu menjadi hak kita.

Sahabat, tegur la khilaf saya. Jangan biarkan saya terus menerus hanyut digoda dunia. Dunia yang nampak indah dimata sehingga melalaikan hati.

No comments:

Post a Comment